Data gedreven recruitment: wat levert het op?

Het gebruik van data is zeker niet nieuw, maar het is en blijft onverminderd belangrijk. Ook binnen recruitment zien we dat er steeds meer en beter gemeten wordt en dat dat tot mooie resultaten, besparingen en efficiencyslagen kan leiden. Helaas zien we in de praktijk dat maar weinig organisaties echt goed zicht hebben in hoe recruitment presteert, hoe het verbeterd kan worden en hoe het bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen.

Wat is data gedreven recruitment nou precies?

Bij data gedreven recruitment, of ‘recruitment analytics’, wordt er binnen recruitment gekeken naar data (cijfers, gegevens, ken- en stuurgetallen). Bijvoorbeeld, door te meten via welke wervingskanalen de beste kandidaten komen. Of door inzicht te krijgen in hoe lang het gemiddeld duurt om een bepaalde vacature in te vullen. Je baseert recruitmentactiviteiten en keuzes daarin dus op de feiten die je uit je data haalt. Data is echter altijd een middel, nooit een doel op zich.

Data om je recruitmentstrategie te verbeterenData driven recruitment systeem

Op grote schaal is aangetoond dat data een uitstekend hulpmiddel is om doelstellingen te bepalen, het proces te verbeteren, draagvlak te creëren en kosten te besparen. Dit is niet nieuw, behalve dat er steeds meer data beschikbaar komt. Het is belangrijk om uit al die beschikbare data de juiste inzichten te verzamelen en in te zetten om je recruitmentstrategie te kunnen verbeteren.

Wat levert data gedreven recruitment op?

We hebben de 5 belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet:

#1 Inzicht in je activiteiten en recruitmentprestaties

Het biedt een objectief inzicht in de effectiviteit en waarde van je wervings- en selectieactiviteiten. Je ziet bijvoorbeeld hoe lang het duurt om een bepaalde vacature ingevuld te krijgen, waardoor je de verwachtingen van je vacaturehouder beter kunt managen.

#2 Handvatten om te sturen

Wanneer je je resultaten inzichtelijk hebt, heb je handvatten om op te sturen. Je ziet aan welke knoppen je kunt draaien om effectiever te worden. Bijvoorbeeld, de vacatureload van de verschillende recruiters in het team herverdelen. Of je recruitmentbudget anders inzetten.

#3 Kostenbesparing

Inzicht in je recruitmentdata kan ervoor zorgen dat je kosten kunt besparen op inhuur, inzet van bureaus en/of inzet van wervingskanalen. Het kan zelfs leiden tot het terugdringen van het verzuim of (ongewenst) verloop in je organisatie. Wanneer je bijvoorbeeld inzichtelijk hebt welke wervingskanalen kwalitatief goede kandidaten opleveren dan kun je afscheid nemen van kanalen die dat niet doen.

#4 Draagvlak

Met de data die je verzameld hebt (of hebt laten verzamelen) kun je het management en je vacaturehouders beter meenemen in waar je tegenaan loopt. Zo kun je bijvoorbeeld onderbouwen waarom bepaalde vacatures lang openstaan of dat de middelen die je tot je beschikking hebt ontoereikend zijn.

#5 Betere prestaties

Uiteindelijk draagt het gebruik van en inzicht in data altijd bij aan betere prestaties van recruitment. Ook kun je, wanneer je een verbetering doorvoert, direct zien of het het juiste effect heeft. Zo kun je blijven optimaliseren.

 

Advies op het gebied van recruitment data?

Wil jij ook profiteren van de voordelen van data gedreven recruitment? Kun je hierin wel wat hulp gebruiken? Wervingskracht helpt je graag!