Offboarding; waarom is het belangrijk en hoe verbeter ik het?

Of medewerkers nou gewenst of ongewenst je organisatie (moeten) verlaten; een goede offboarding is belangrijk. Zowel voor de desbetreffende medewerkers als voor jouw organisatie. Toch valt er ten aanzien van offboarding in Nederland nog een hoop winst te behalen, zo blijkt uit recent onderzoek. Wat levert een goede offboarding je eigenlijk op? En hoe verbeter ik mijn offboarding?

Wat is (een goede) offboarding?

Laten we beginnen met wat offboarding nou precies is. Offboarding is het gehele proces èn de ervaring rondom uitdiensttreding. Het is de laatste fase van de candidate- en employee journey (sollicitant- en medewerkers reis). Bij een goede offboarding verloopt deze laatste fase zowel voor de desbetreffende medewerker, de betrokken collega’s als de organisatie zelf zo prettig mogelijk. Zodat er met een positief gevoel gedag gezegd wordt.

De candidate & employee journey

Model Wervingskracht

We kennen allemaal het verhaal van Hermien, die na bijna zeventien jaar als postbode bij PostNL met pensioen ging en slechts een doos Merci en een cadeaubon van tien euro kreeg. Veel organisaties denken niet structureel na over hoe je als werkgever omgaat met het afscheid nemen van medewerkers. Of, als er wel een beleid of proces is, laat de uitvoering ervan te wensen over. Terwijl deze laatste periode juist veel impact heeft.

Nog een hoop te verbeteren op het gebied van offboarding; zo blijkt

Uit onderzoek van Integron blijkt dat in 2022 in Nederland:

  • Slechts 42% van de medewerkers een (vorm van) een exitgesprek gehad heeft.
  • Slechts 36% een goed offboardingsproces ervaart.
  • Slechts 9% van de vertrekkende medewerkers beveelt de vorige werkgever aan (en dus ambassadeur is).
Daar liggen nog een hoop kansen ter verbetering.

 

Wat levert een goede offboarding je op?

Een goede offboarding levert je als organisatie het volgende op:

1.  Ambassadeurs

Een goede offboarding zorgt ervoor dat werknemers niet alleen oud-medewerkers worden, maar ambassadeurs voor je organisatie. Ze zullen anderen aanbevelen bij je organisatie te gaan werken, potentiële klanten enthousiasmeren en wellicht kloppen ze in de toekomst wel opnieuw bij je aan. Kortom: het vergroot je wervingskracht!

2.  Een betere bedrijfsreputatie

(Oud)-medewerkers en sollicitanten delen hun positieve en negatieve ervaringen veel en graag met anderen. In persoonlijke gesprekken, maar ook op social media, forums, websites en als review op je Indeed- of Glassdoor-bedrijfspagina.

3.  Waardevolle feedback

Door goed te luisteren naar wat vertrekkende medewerkers te zeggen hebben en te achterhalen wat precies hun vertrekredenen zijn, kun je als organisatie veel leren. Juist vertrekkende medewerkers, mits opgehaald in een veilige setting, laten vaker het achterste van hun tong zien. Ze hebben immers niets meer ’te verliezen’. Vooral als je naast exit interviews een online survey inzet, krijg je een representatief beeld. En de anonieme survey geeft een betrouwbaar beeld. Als je als organisatie deze informatie goed ophaalt, kun je daar uitstekend mee aan de slag. Door het effect te meten ben je in staat de resultaten goed te onderbouwen met cijfers.

feedback medewerkers

Tips voor het verbeteren van je offboarding

Wil je aan de slag met het verbeteren van je offboarding? Dan geven we je aantal tips:

  • Een goed afscheid begint met wederzijds respect en begrip voor elkaars situatie. Ongeacht wie het initiatief tot vertrek heeft genomen.
  • Duidelijke, tijdige en positieve interne communicatie, van te voren afgestemd met de vertrekkende medewerker zelf.
  • Een soepel administratief proces (m.b.v. een checklist).
  • Vroegtijdig duidelijkheid over de laatste dag, resterende vakantiedagen en het inleveren van de spullen.
  • Een exit interview en neem de learnings mee in het verbeteren van de employee journey.
  • Een persoonlijk afscheidsmoment met waardering en aandacht voor de vertrekkende medewerker.
  • Een cadeautje / attentie / bos bloemen.
  • Nadat de medewerker al vertrokken is: stuur nog eens een kaartje, volg de hem/haar via LinkedIn en stuur nog eens een bericht.

Een tip die niet direct de offboarding ervaring verbetert, maar jouw organisatie wel enorm helpt is je (positief) vertrekkende medewerkers te vragen een review achter te laten op je bedrijfspagina van Indeed of Glassdoor.

Waar staat jouw organisatie?

Weet jij je vertrekkende medewerkers een goede offboarding experience te geven en verlaten ze je organisatie als ambassadeur? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten, meten of verbeteren van je offboarding. Vanuit Wervingskracht helpen we je graag met onze exit analyse of offboarding tool. Daarin meten we o.a. gelijk het percentage ambassadeurs in jouw organisatie.