Waarom feedback van sollicitanten en interne klanten onderdeel moet zijn van je recruitmentstrategie

Je kunt geen online aankoop doen of restaurant bezoeken zonder daarna een verzoek te krijgen om feedback achter te laten. Want van feedback leert men en kun je anderen helpen een aankoop beslissing of restaurant keuze te maken. Maar wat gaat het ons opleveren als we dat binnen recruitment ook gaan doen?

Onze sollicitanten vragen hoe ze het sollicitatietraject ervaren hebben en onze interne klanten (de vacaturehouders of hiring managers) vragen wat ze van de recruitment dienstverlening vonden. Want voor hen doen we het toch? Zij zijn de sleutel voor duurzame verbetering, omdat zij als geen ander weten wat er beter, prettiger en effectiever kan. Het helpt die aspecten van je proces en/of dienstverlening te identificeren die toe zijn aan verbetering. Maar wat levert het je precies op?

Strategisch recruitment

Wat feedback van sollicitanten je oplevert

Het luisteren naar sollicitanten en actie ondernemen op hun feedback, levert Recruitment (en de organisatie) het volgende op:

  • Minder uitval in het proces; minder kandidaten die zich terugtrekken of het aanbod niet accepteren
  • Meer ambassadeurs; die positieve recensies afgeven en mensen om hen heen doorverwijzen om te solliciteren
  • Een betere (online) reputatie; als werkgever én als merk
  • Meer kwalitatief goede kandidaten; die beter presteren en langer bij de organisatie blijven

Kortom: een betere candidate experience, die weer leidt tot betere (nieuwe) medewerkers èn een beter organisatieresultaat.

Wat feedback van hiring managers je oplevert

Het luisteren naar je interne klant, de vacaturehouders, en actie ondernemen op hun feedback levert recruitment (en de organisatie) het volgende op:

  • Betere dienstverlening aan je organisatie; die aansluit bij de wensen en verwachtingen van je interne klanten
  • Input om knelpunten aan te kaarten; zoals het nodig hebben van meer budget, betere technologie/tools of meer capaciteit
  • Betere positionering van recruitment; je wordt nog meer business partner en levert hogere toegevoegde waarde
  • Meer werkplezier, grip en invloed

Kortom: een betere customer experience, die ook weer leidt tot een betere interne samenwerking, meer voldoening, plezier èn een beter organisatieresultaat.

feedback sollicitanten en hiring managersHoe feedback bijdraagt aan een betere recruitmentstrategie

Deze feedback van sollicitanten en interne klanten is dé beste input om je werving- en selectieproces te optimaliseren, je candidate journey te verbeteren en je candidate- en hiring manager experience naar een hoger plan te brengen. Daardoor voelen je hiring managers zich meer gehoord, worden sollicitanten positiever, word je nog meer een business partner en voeg je meer waarde toe aan de organisatie. Zo ben je van maximale toegevoegde waarde.

Feedback ophalen; maar hoe doe je dat?

Je kunt feedback ophalen bij sollicitanten en hiring managers door met hen in gesprek te gaan. Maar om een betrouwbaar beeld te krijgen is het effectiever om een online survey op te stellen en deze te versturen. Zo geef je ze de kans om anonieme en eerlijke feedback achter te laten. En ben je in staat de resultaten goed te onderbouwen met cijfers. Iets wat goed past in je recruitmentstrategie en waar daarnaast het management van de organisatie vaak gevoelig voor is. Idealiter meet je je het periodiek, waardoor je stijgende of dalende trends kunt herkennen en kunt bijsturen.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het ophalen van feedback bij je sollicitanten en vacaturehouders? Of het opstellen van je recruitmentstrategie? Wervingskracht helpt je graag!