Wat het centraal stellen van je (potentiële) medewerkers je concreet oplevert

Het verbeteren van de klantervaring is al jaren een topprioriteit binnen bedrijven. Maar zou in deze tijd de medewerker niet veel meer prioriteit moeten krijgen? En centraal gezet moeten worden? Hoe kan het anders dat organisaties die zich weten aan te passen aan de behoeftes van hun medewerkers, met minder personeelstekort kampen dan concurrenten? Geen wonder dat steeds meer organisaties aan de slag gaan met het verbeteren van hun employee experience.

Employee Experience gaat over alle ervaringen die een medewerker heeft binnen de organisatie. Dat begint al bij de sollicitatieprocedure en stopt pas als een medewerker uit dienst gaat. Het centraal stellen de medewerkers in je organisatie, levert een win-win op; meer werkgeluk voor je medewerkers èn een beter bedrijfsresultaat. Hogere productiviteit, meer innovatiekracht, minder verzuim en minder verloop. En daar bovenop: deze medewerkers zijn ook nog eens automatisch ambassadeur voor je organisatie, waardoor zij nog meer mensen aantrekken.

totaalmodel Wervingskracht

Wat levert het centraal stellen van je sollicitanten en medewerkers nou concreet op?

We hebben de harde cijfers voor je op een rij gezet. Onderzoek van IBM, Jacob Morgan en Gallup tonen aan dat het centraal stellen van je (potentiële) medewerkers het volgende kan opleveren:

  • 38% vaker accepteren van het job offer
  • 66% minder personeelsverloop
  • 40% minder ziekteverzuim
  • 50% meer productiviteit
  • 2,2x meer omzet

Voldoende redenen om hiermee aan de slag te gaan. Toch?

Maar hoe doe je dat nou; je medewerkers centraal stellen?

Het begint bij inzichtelijk te krijgen wat je sollicitanten en medewerkers belangrijk vinden. Wat ze als positief ervaren en waar zij verbeterpunten zien. Want dat verschilt per organisatie en per doelgroep. Vervolgens kun je op basis van deze uitkomsten aan de slag met het verbeteren van je processen (bijv. je werving- en selectieproces, je onboarding traject of je HR cyclus), middelen, communicatie, leiderschap, etc. En heel belangrijk, betrek je medewerkers hier vooral bij!

Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken?

Wij helpen je graag! Zo kunnen we je adviseren en ondersteunen bij het in kaart brengen van je sollicitatie ervaring (candidate experience) en medewerkersbeleving (employee experience), je helpen bij het stellen van de juiste prioriteiten en je helpen bij het herinrichten en optimaliseren.

Wervingskracht helpt je graag!