Wat kost het verloop van medewerkers jouw organisatie?

In elke organisatie spelen kosten een belangrijke rol. Toch is er één hele grote kostenpost waar vaak niemand in de organisatie zicht op heeft: de kosten van personeelsverloop. Hoe kan dat nou?

Waarom de verkoopkosten zo lastig inzichtelijk te maken zijn

De verloopkosten zijn voor veel organisaties lastig te berekenen. Dit komt omdat veel kosten “verstopt” zitten in aspecten die moeilijker in cijfers uit te drukken zijn en zijn verspreid over meerdere afdelingen. Denk o.a. aan:

  • verlies aan productiviteit (vertrekkende medewerker, vervanger)
  • tijd van recruitment, leidinggevende en collega’s die helpen met inwerken
  • kosten voor werving, onboarding, administratie en (IT) middelen.

Geen inzicht, geen noodzaak?

Door gebrek aan inzicht in hoe hoog de verloopkosten zijn, ontbreekt bij organisaties vaak ook de noodzaak om te investeren in het voorkomen ervan. Dat is zonde! Uit onderzoek blijkt dat het vervangen van een medewerker 21% van het bruto jaarsalaris van die medewerker kost. Voor organisaties met een hoog verloop, lopen de kosten dus snel op.

Een rekenvoorbeeld uit de praktijk

Recent hebben we voor één van onze opdrachtgevers inzichtelijk gemaakt wat het vertrek van 1 medewerker kost. Dat bleek al snel € 28.000,- te zijn. En afgelopen jaar vertrokken daar rond de 250 medewerkers. Dat is € 7.000.000,- aan verloopkosten in één jaar!

Waar staat jouw organisatie?

Wat zou dat zijn bij jouw organisatie? Wat kan het jouw organisatie opleveren als je je verloop met een paar % per jaar omlaag kunt brengen? Wij kunnen dit met onze verloopkostentool voor elke organisatie snel op maat berekenen. Interesse? Wervingskracht helpt je graag!