Hoe meet je je candidate experience? We helpen je op weg

Dat de business impact van een goede of juist slechte candidate experience enorm is wisten we al. Maar hoe kom je er achter hoe jouw sollicitanten ècht over je denken? Hoe krijg je boven tafel wat er goed gaat en waar de winst te behalen valt? Daar is maar één manier voor: door het je kandidaten te vragen! Hoe je dat aanpakt zetten we voor je op een rijtje.

Welke sollicitanten bevraag je?

Voor de hand ligt misschien dat je de kandidaten die je aanneemt bevraagt, maar dan krijg je een te rooskleurig beeld want zij zullen overwegend positief zijn over hun ervaring. Juist de kandidaten die je afwijst en de kandidaten die zich terug getrokken hebben bieden een schat aan informatie. Veel organisaties wijzen meer dan 90% van hun sollicitanten direct af. En laat nou net, van alle momenten (touchpoints) waarop een sollicitant in aanraking komt met je organisatie, er één by far de meeste impact hebben: de afwijzing op cv. Kortom: voor een compleet beeld bevraag je alle sollicitanten!

Candidate Experience meten

Welke vragen stel je?

Je wilt niet alleen een totaalbeeld krijgen van jouw candidate experience, maar ook van de belangrijkste onderdelen (touchpoints) van het proces. Voor het verkrijgen van het totaalbeeld is de zogeheten NPS-methode heel geschikt: in dit geval de candidate Net Promotor Score (cNPS). Door vervolgens verdiepende vragen te stellen over de belangrijkste touchpoints, krijg je inzicht in welke specifieke onderdelen van je candidate experience je kunt verbeteren.

De candidate Net Promotor Score (cNPS)

De cNPS is de werkgeversversie van de bekende Net Promoter Score voor klanten. Sollicitanten krijgen één vraag voorgelegd: hoe waarschijnlijk is het dat zij het solliciteren bij <jouw organisatie> aanbevelen bij anderen op een schaal van 0 tot 10? De antwoorden worden opgedeeld in 3 groepen: negatief (scores tussen 0 en 5), passief (scores 6 en 7) en positief (scores 8, 9 en 10). Vervolgens wordt de cNPS-score berekend door de negatieve scores in mindering te brengen op de positieve scores (passief wordt niet meegerekend omdat dit neutraal is). Je eindscore kan variëren van -100 tot +100, waarbij natuurlijk geldt: hoe hoger, hoe beter.

Om vervolgens inzicht te krijgen in waarom de cNPS laag of hoog is en hoe je de score kunt verbeteren ga je de sollicitanten vragen naar hun ervaring m.b.t. de belangrijkste onderdelen (touchpoints) in het sollicitatieproces. Zoals bijv. de afwijzing op cv, de onderbouwing van hun afwijzing, het sollicitatiegesprek, etc. Zo kun je de vinger leggen op de zere plekken en weet je aan welke knoppen je moet draaien om je totale candidate experience te verbeteren.

De verschillende touchpoints in het sollicitatieproces

Touchpoints in het sollicitatieproces Candidate Experience

Hoe verzamel je de data?

Je kunt sollicitanten één voor één interviewen. Maar om een betrouwbaar beeld te krijgen is het effectiever en betrouwbaarder om een online vragenlijst op te stellen en deze te versturen naar alle sollicitanten van de afgelopen periode. Zo ben je in staat alles goed te onderbouwen met cijfers, iets waar (hiring) managers vaak gevoelig voor zijn. Idealiter stuur je je sollicitanten de vragenlijst mee in het laatste contact dat je met ze hebt bij afronding van het sollicitatietraject. Maar ook kun je periodiek, bijv. elk kwartaal, al je sollicitanten in één keer de vragenlijst sturen. Er zijn volop online tools beschikbaar om je vragenlijst in op te maken en je resultaten in te analyseren, zoals SurveyMonkey, Survio, Enalyzer, etc.

Wat gaat het je opleveren?

Wat een uitstekende candidate experience je oplevert? Meer en betere hires, een sterker employer brand en een betere reputatie als werkgever èn als merk. Zo blijkt uit onderzoek van IBM dat bij kandidaten die de candidate experience als positief ervaren (in verhouding tot kandidaten met een negatieve ervaring) de kans dat ze:

  • het aanbod accepteren 38% hoger is
  • klant worden meer dan 2x zo groot is
  • in hun baan blijven 2x zo groot is
  • op een hoger niveau presteren 2x zo hoog is.

Je mag zelfs aannemen dat het beeld na een goede candidate experience zelfs beter is dan daarvoor en ze ambassadeur worden, positieve recensies afgeven en mensen om hen heen doorverwijzen om te solliciteren. Plus dat ze (een betere) klant worden.

Hulp of advies nodig bij het inzichtelijk maken van je candidate experience?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het inzichtelijk maken van jouw candidate experience? Of het in kaart brengen van de impact op jouw organisatie? Wervingskracht helpt je graag! Wij hebben ruime ervaring in het (op maat) meten en de analyse daarvan.